travel žurnál travel žurnál
menu

travel Žurnál

Dieťa na dovolenke pri mori

Travel žurnál
Cestovanie

Nápad ísť s malým dieťaťom na dovolenku k moru zrel v mojej hlave od jej narodenia, viac než rok. Pôvodný zámer bol cestovať už so 6 mesačným bábätkom, ale nakoniec som si to rozmyslela a odložila to o rok, mali sme teda 18 mesiacov, keď sme sa prvý krát ocitli ja a moje dieťa na dovolenke pri mori. Nie som si istá, či to bol ten najlepší nápad, keďže deti v tomto veku sú veľmi zvedavé, odvážne, rýchle a tvrdohlavé. Ako a kedy začať cestovať? Hodili by sa praktické rady pre malých dovolenkárov a ich doprovod.

Vhodná destinácia a ubytovanie pre malé dieťa

Dajte si záležať na výbere destinácie a ubytovacieho zariadenia. Vybrala som najbližšie more zo Slovenska - Jadran. Letovisko Lido di Jesolo sa nachádza na talianskom pobreží Jadranu, dobre ho poznám, je mojim obľúbeným strediskom už roky. Jesolo je blízko, je tam veľa atrakcií, pláž je obrovská, piesočnatá s pozvoľným vstupom do mora, voda v mori je teplá už začiatkom leta. Koncom júna tu už býva celkom slušná návštevnosť, ešte nie prílišná preľudnenosť. Pokiaľ ide o poskytovanie služieb, letovisko je v júni už v plnej prevádzke. Pre malé deti je obzvlášť dôležité príjemné, mierne počasie. V júni panujú príjemnejšie denné teploty, než v júli a auguste. Zdá sa, že máme ideálne prímorské prostredie a správnu načasovanosť. Vhodná destinácia a klimatické podmienky sú veľmi dôležité, aby bola dovolenka pri mori aj pre malé dieťa prínosná.

Čo je vhodné ubytovanie pre dieťa na dovolenke si asi každý z rodičov určí sám, podľa svojho štandardu a potrieb. Nám vyhovuje hotelové aj apartmánové ubytovanie, ale na prvý pokus som vybrala radšej väčší apartmán, kvôli priestoru a kuchynke. Spali sme s dieťaťom obe na veľkom, manželskom dvojlôžku. Také spanie sa mi osvedčilo už doma. Viac izieb - viac miesta, aby sme mali dostatok odkladacieho priestoru na oblečenie, kočík, sušenie prádla. Kuchynku sme využili na maximum. Len kúpeľňu by som volila hotelového typu, najmä pre výmenu ručníkov a udržiavanie poriadku. Niektoré bezpečnostné opatrenia, týkajúce sa napr. ostrých nábytkových hrán, elektrických zásuviek a pod. si musíte dotvoriť sami, aby bolo ubytovanie pre malé dieťa na dovolene pri mori sto percentné.

Doklady na cestu

Je toho dosť veľa, čo budete potrebovať vy a vaše dieťa na dovolenke pri mori. Cestovný pas pre malé dieťa je povinnosť. Aj čerstvo narodený špunt už musí mať svoj vlastný, nestačí mať dieťa zapísané v pase rodičov. Európsky preukaz poistenca. Ja vždy poisťujem celú rodinu aj komplexným cestovným poistením, pre prípad maléru. Poznáte to, odkedy sa poisťujem, nič sa mi nestalo. Nebudem to meniť a pokúšať šťastenu. Na cestu vlastným autom nesmiem zabudnúť vodičák, osvedčenie o techničáku, zelenú kartu, emisie, havarijné a vlastne celú tú taštičku s dokladmi, ktorú vozievam bežne v aute. Ak máte auto firemné, alebo nalízované, je dobré mať aj notárske osvedčenie, ktoré vás opravňuje dané auto používať. Diaľničné známky do krajín, ktorými prechádzate. To je asi všetko, pokiaľ ide o doklady na cestu.

Lekárnička na dovolenke

Lekárničku rozdeľujem na detskú a dospelácku, ale viac menej obsahuje podobné veci. Teplomer, čípky, alebo sirup na zrazenie teploty a bolesti (dospeláci majú lieky), dezinfekčný prostriedok, kvapky alebo sirup na kašeľ, lieky na tráviace ťažkosti a hnačku, rehydratačný roztok, kvapky do očí, kvapky do nosa, gél na uštipnutie hmyzom, náplaste, elastický obväz, sterilnú gázu. Okrem toho bežnú autolekárničku, ktorú vozievam v aute. Tí, ktorí užívajú pravidelne svoje lieky, napríklad cukrovkári inzulín a pod. nezabudnú na svoje špeciálne doplnky do lekárničky.

Popri všetkých zdraviu prospešných veciach a liekoch nezabudnem ani na ochranu pred slnkom (aj keď ideme hlavne za ním). Ak by sme to so slnením prehnali, pribalíme niečo proti úpalu, spálenej pokožke. Hlavná je však prevencia, opaľovacie krémy či olejíčky s vysokým faktorom ochrany nesmú chýbať. Na spálenú pokožku existuje veľa dobrých a účinných receptov, čajový kúpeľ, smotana, paradajky, uhorky. To si obstaráme, ak bude potreba, na mieste. Na cestách často využijete aj repelent proti komárom a inému dotieravému hmyzu. Ak ho zabudnete, stačí namiešať niečo z babskej lekárne - liehu, olivového oleja, klinčekov, mäty, šalvie a podobne.

Zbaliť si šatník

Nikdy by mi nenapadlo, že zbaliť dieťa na dovolenku pri mori je také náročné. Vôbec prebrať v hlave, čo všetko bežne používame, myslieť na možné aj nemožné situácie, oblečenie do každého počasia. Zoznam najdôležitejších vecí je nekonečne dlhý. To som si myslela, že už pre seba mávam veľmi objemnú batožinu na dovolenku. Manžel mi to často naznačoval uštipačnými poznámkami: "ešte že máme také veľké auto" a pod. No až tá detská batožina mi ukázala, čo sa myslí žartovným, zbaliť si šatník. Nakoniec som to musela urobiť a skrine, moja a dcérina, ostali takmer prázdne. Aj vyvetrať sa niekedy musí ;-)

Myslím, že tu veľa záleží od veku a zamerania dieťaťa. Môj malý vodníček (milovník vody a plávania) toho potreboval dosť, hlavne veľa oblečenia na pláž. Plavky sme mali neoprénové, ktoré používame tesne pred tým, než plánujeme ísť do mora. Sú skvelé, ale dosť dlho schnú. Potom sa prezliekame spravidla do tenkých bavlnených gatiek, aby dieťatku vetrala riťka. Využili sme aj oblečenie s UV filtrom, to vždy keď sa nám zdalo, že slnko riadne pripeká.

Množstvo tričiek sme stihli využiť hlavne ráno a dopoludnia aj 2-3 ks. Na pláž sme vyrážali už okolo 8,00 hodiny, kedy nebolo ešte veľmi teplo, ale voda v sprche už tiekla a tam sme trávili veľa času (viď foto hore). Klobúčiky a čiapočky sme mali spolu 5 kusov, ale súhlasila len s dvomi – jednou čiapočkou s UV filtrom, šiltom, chráničom krku a ramien no a čiapku do vody s UV filtrom (na zaväzovanie). Tú druhú komentovala vždy počiatočným silným nesúhlasom.

Ostatné pokrývky hlavy bez vysvetlenia odmietala. Vzali sme si aj šatičky, aby sme sa mohli parádiť, ale keďže sme boli v meste len dva krát, väčšinu z nich sme doviezli zbytočne. V každom prípade sa hodí teplejšie oblečenie, ak by sa náhle ochladilo, k tomu pršiplášť a dáždnik. Čo sa týka osušiek a uterákov, nám sa osvedčili plienkové osušky (menej sa v nich drží piesok), doplnené detským kúpacím plášťom.

Netreba zabudnúť oblečenie na doma, pyžamko a spací vak, prípadne prikrývku. A obľúbené hračky aby sa dieťa mohlo aj ráno a podvečer pohrať. Možno je dobré napodobniť atmosféru, na akú je dieťa zvyknuté doma, ale my sme sa prispôsobili aj novým podmienkam. Dieťa je zvedavé a študuje všetko neznáme a vôbec sa nenudí.

Ďalšie detské potrebnosti na dovoleke pri mori

Protišmyková podložka do vane (sprchy), tak tú som opomenula a naozaj veľmi chýbala. Je dosť nepraktické v sprchovom kúte jednou rukou dieťa držať a tou druhou ho našampónovať a osprchovať ... matky by mali mať viac rúk. Prebaľovacie podložky nemusím žiadnej mamičke špeciálne vysvetľovať. Chrániče na elektrické zástrčky, prípadne chrániče ostrých rohov nábytku. Redukcia do zástrčky, ak cestujete do Talianska. Termoska na horúcu vodu sa hodí na ráno, prípadne na obed, ak si chcete zdriemnuť počas siesty s dieťatkom, namiesto varenia. Kočík, ktorý nezaberie veľa miesta v kufre auta sa hodí na večernú prechádzku, alebo na uspávanie dieťatka. Moderné je nosenie detí v nosiči, ktorý sme na dovolenke tiež využili.

Na cestu do auta

Pohodlná autosedačka s možnosťou polohovania pre spánok zvýši komfort cestovania dieťaťa. Dostatočné množstvo hračiek, CD-čiek, keďže nemáme v aute video, DVDčka sa nekonali. Osvedčené hračky u nás v aute sú knižky a skladačky. Na zahryznutie ovocie, teplé jedlo v termoske, nevyhnutnosť voda v detskej fľaši. Ak máte v aute dobrého zabávača pre dieťa, je to veľké plus. Počítajte s dvoj až trojnásobným množstvom a dĺžkou zastavení počas jazdy autom. Na bočné okno vedľa dieťaťa sa hodí roleta proti slnku, alebo nejaký druh tienidla.

Dôležité zistenie, nepreháňajte to s klimatizáciou v aute, aby dieťatko nezažilo teplotné šoky. Nechcete predsa začínať dovolenku s teplotujúcim dieťaťom. My sme cestovali cez deň, aby sme nenarušili spací režim. Dalo sa to zvládnuť, ale 9 hodín jazdy (s prestávkami v trvaní cca 3 hodiny) bolo pre dieťa, ktoré má 18 mesiacov a celé dni behá a skáče, naozaj dosť náročných. Príchod do cieľa bol už značne mrzutý. Spala minimálne. Na budúce vyskúšame jazdu v noci, ktorá bude dieťaťu asi lepšie vyhovovať, pravda ak ju prespí. Na nočné cestovanie sa musíme pripraviť šoférsky (chce to mať so sebou odpočinutého striedača šoféra).

Keď program na dovolenke určuje dieťa

Kým nemáte dieťa ani vám nenapadne, aké rôzne nástrahy na dovolenke na vás číhajú. Začína to ubytovaním. Napriek tomu, že vyberáte ubytovanie pre rodiny s deťmi, objavíte veľa problematických miest. Moderne zariadený apartmán je nádherný a funkčný. ALE, sklenený stôl má príliš ostré rohy, elektrické zásuvky sú pre nás dospelých v ideálnej polohe, nad nočným stolíkom, ale pre dieťa sú veľkým lákadlom. Na balkóne je široká medzera medzi podlahou a zábradlím. Že problémom môže byť aj bidet, nenapadne asi nikomu, kto nemá dieťa vodníka.

Sme na dovolenke a všetky takéto "komplikácie" zvládame viac menej úspešne. Na dovolenku sme odchádzali s romantickou predstavou, že dieťatko sa bude hrať v piesku pri ležadlách v tieni slnečníka, sem tam sa okúpeme v mori, osviežime sa ovocím, jednoducho všetci si krásne oddýchneme. Ale zabudla som na dôležitú skutočnosť: malé deti robia vždy čo chcú, kedy to chcú a ak im to nedovolíte, dajú to patrične hlasne najavo. Akékoľvek spory s dieťaťom sú chybou dospelých, my sme si užili detskú dovolenku, keď dovolenkový program určuje dieťa a nažívali sme si vo vzájomnom porozumení.

Romantická predstava sa trocha zmenila, malinká sa hrala v piesku len tak dlho, ako dlho jej trvalo povyberať z vedierok hrabličky, lopatky a formičky. Hneď ako ich povyberala, schytila svoje náradie a už si to štrádovala ku sprchám. Najväčšia zábava je predsa donekonečna napĺňať vedierka a krhličku vodou z vodovodného kohútika a vylievať ju do odtoku. Táto činnosť baví dietko celú dovolenku, čo je síce fajn, lebo nehrozí utopenie v mori, ani udusenie pieskom, ale s takouto predstavou dovolenky som nepočítala.

Všetky pokusy zaujať dieťa inou činnosťou, končia neúspechom. Aby som však bola úprimná, sledovať radosť v jej očičkách mi vynahradilo tie hodiny státia pri sprchách. Aby som nezabudla, jej zoznámenie s morom bolo úchvatné. Najprv sa dívala čo to vlastne je, obdivovala vlny. To všetko z náručia mamy. Potom sa odvážila a spravila niekoľko krôčikov, očičká žiarili, na tváričke očarujúci nadšený úsmev, ale len do chvíle, kým ju väčšia vlna nezrazila z nôh.

Malinká mala odvtedy obrovský rešpekt a súhlasila so vstupom do mora len v bezpečí maminho náručia, držiac sa ako kliešť. Ale páčilo sa jej poskakovať vo vlnách a nechať ich ošpliechať tvár a hlavu. Ešte teraz počujem ten zvonivý smiech. Do konca dovolenky sa dieťa s morom skamarátili. Dovolenka s dieťaťom je úplne iná. Už vás netrápi, či vás opáli rovnomerne, ale či je dieťaťko dobre chránené pred slnkom, či dostatočne pije, či nie je rozmočené a nie je mu zima.

Vôbec netušíte kde je dobrý bar a kde dobre varia, keďže drobček unavený slnkom je schopný zjesť večeru a odkväcnúť a niekto ho predsa musí strážiť. Jeden večer som predsa len skúsila ísť s malinkou na promenádu, popozerať čo ponúkajú v obchodíkoch, trošičku nasať atmosféru. Zvládali sme to, ale len v nosiči, lebo v kočíku hlasno protestuje. Nakoniec zaspí. Ďalší večer sa vyberieme na večeru, čo sa jej opäť nepáči. Nebude predsa sedieť, keď sa dá chodiť a najlepšie čašníkom popod nohy. Po chvíľke to vzdávam a odchádzame, zbytok spoludovolenkárov ostáva večerať, my ideme objavovať krásy Jesola.

Po dlhom čase krpček zaspí v kočíku a tak sa aspoň vyberieme na dlhšiu prechádzku. Stihnem nakúpiť zopár drobných darčekov a vtom sa budí, tak bežíme do postele. Nie je mi ľúto večere ani drinkov v štýlových baroch, som spokojná a uvedomujem si, že je pre mňa dôležitejšia pohoda môjho dieťaťa. Ja som si dovolenku užila a už teraz plánujem ďalšiu ešte tohto leta. Bolo to super, ale úplne iné, než dovtedy. Príchod dieťaťa zmení celý váš život. Aj ten dovolenkový.

Taliansko je Tip-Top destinácia pre deti pri mori

(Lido di Jesolo)
Apartmánový hotel,
miniclub, priamo
pri piesočnej pláži
(Bibione)
Top-Tip najobľúbenejší hotel detských klientov, animácie, ihriská