travel žurnál travel žurnál
menu

travel Žurnál

Amalfi cesta za farbami I.

Travel žurnál
Dovolenka
Amalfi

Bol to dobrý nápad a ešte lepší zážitok, doporučený talianskymi známymi, pozrieť si Amalfské pobrežie z mora. Tak sme sa s pár priateľmi jeden krásny, slnečný deň, vybrali na „Costiera Amalfitana“. Bývali sme na pobreží Salernského zálivu, v stredisku Paestum, iba 40km od Salerna. Bol by to hriech, nevyužiť túto lákavú ponuku na plavbu po slávnom a vychýrenom pobreží miest Amalfi a Positana. Rovno aj s návštevou Capri, dva v jednom ...

Ráno sme si privstali, autom po pobreží prifrčali do prístavu (ešte nebola ranná dopravná zápcha v uliciach), vybrali sme vhodný lodný trajekt, kúpili lístky a v pokoji zvládli ranný caffe rituál v bistre pri móle.

Ak práve neovládate taliančinu, stačí milé „grazie“ a „prego“, ďakujem a prosím.. robí to zázraky... ľudia sú ústretoví, pohostinní a komunikatívni. My s priateľmi síce zvládneme akú takú ľahkú konverzáciu, ale samotní Taliani sú tu na juhu takí živí a rýchli v rozprávaní, že nestíhame porozumieť záplave slov a gestikulácií. Nevadí, lovíme ďalšie srdečné slovíčka „buon giorno, buona sera“ a otvárame tak priestor pre ešte srdečnejší prístup. Vážia si snahu turistov naučiť sa niekoľko slov v ich rodnej reči, mimochodom krásne ľubozvučnej a spevavej.

Salerno sme bohužiaľ nestihli „prekutrať“, to zas nabudúce, ale aspoň pár dojmov sme si odniesli. Aj Salerno je farebné. Budovy za prístavom žlté, biele a ružové, v prístave červené, zrázy hôr sivé a „posypané“ zelenou, modré nebo nad nami a more pod nami, každá modrá je iná. Zaujal nás pohľad na vrchol pahorku nad prístavom, kde sa týčil veľký kríž a pod ním cesta do Salerna. Úzka a kľukatá, s majestátnymi viaduktami, hneď aspoň tri takéto mosty za sebou, vznášajú sa nad skalnými zrázmi, s peknými oblúkmi, ako v starovekom Ríme. Taliani nikdy neprestanú prekvapovať, čo dokážu vytvoriť.

Ranná káva tmavá a vynikajúca, veď sme v Taliansku, sladký croissant k tomu, a už je tu náš lodný „tátoš“! Hor sa opatrne na húpajúcu sa palubu. Z vrchnej provy pofotíme panorámu zobúdzajúceho sa mesta, slnko už svieti, ešte chytiť dobré miesto v krytej zóne pri okne a môžeme dvíhať kotvy. Ráno bolo príjemne chladno a pofukoval vietor, preto radšej najskôr dolu do „skleníka“, oči dokorán a vyrážame na „costeggio“, plavbu pozdĺž pobrežia.

Zdvihnúť kotvy

Bolo viac možností na výber trasy, ale náš cieľ bol jasný, tak sme vybrali trajekt spoločnosti „ Gescab“, ktorý nám vyhovoval po všetkých stránkach (typ plavidla, trasa, veľkosť, rýchlosť, smer, konečný cieľ aj ceny). Na lodnom lístku máme Salerno-Capri, so zastávkou v Maiori, Amalfi a Positano. Odchod 08:40 hod. a z ostrova späť o 16:25 hod., typ lode „motonave“, čo je motorová menšia loď s krytým podpalubím a otvorenou palubou. Zdravíme Salerno. Plavíme sa.

Hneď vedľa salernského prístavu je Vietri sul Mare – týmto mestečkom začína Costiera Amalfitana, mestečko známe výrobou keramiky, vyskytuje sa napríklad aj v hoteloch na Capri vo forme servisu i suvenírov.

Nasleduje veľmi pekné mestečko Cetara. Je rozložené po hrebeni údolia a postupne sa zvažuje po svahoch zátoky až k moru. Na okraji zátoky stojí starobylá veža, ako pevnosť ochraňujúca svoje mesto. Z pobrežnej úzkej cesty popri veži vedú nadol schody k piesočnatej pláži s promenádou. Pri móle v prístave za plážou sa pohojdávajú malé člnky, loďky, plachetnice. Krása! Tiež farebné domy, prevláda ružová, modrá, červená, žltá, biela, k tomu zeleň stromov a dojem je dokonalý. Nie je až tak dramaticky vysoko vystavané na bralách, ale je to taká „predpríprava“ na hlavný program - Amalfi a Positano.

Blízko neho o chvíľu vidíme ďalšie zvláštne pekné miesto, pár domov, ale s dosť veľkou piesočnatou plážou, pri ktorej na skalnom výstupku stojí ďalšia strážna stredoveká veža. Slnko vytrvalo žiari, podčiarkuje výsledný dojem. Zvedavo čakáme, čo bude, čo nás prekvapí za ďalším novým „rohom“. Teda vlastne tu to znamená za skalnatým výbežkom. Oboplávame väčší mys, opäť fascinujúci most-viadukt s oblúkmi, vidíme ako sa cesta na pobreží vinie cez lesný porast, stráca v tuneli a nám z dohľadu. Je to adrenalínový šport, jazda autom po amalfskom pobreží, fakt drsný terén. My sa však pohodlne nadnášame v širokom vodnom priestore, a tieto zážitky prenecháme nateraz radšej iným odvážlivcom.

Je veľa ďalších pekných miest, ktoré vidíme počas plavby. Pokračujeme popri väčších mestečkách s naozaj krásnym kultivovaným pobrežím Maiori, Minori, Atrani... Maiori má veľký impozantný hrad, prístav i pláž, ale my pristávame vo vedľajšom menšom Minori. Má na kopcoch vily a záhrady. Nasleduje Atrani a za ním prvý výbežok zátoky, kde leží mesto Amalfi.

Pripraviť fotoaparáty, Amalfi na obzore

Takže len čo si naše oči trochu oddýchli, už je tu hlavný „protagonista“ pobrežia, pripraviť fotoaparáty a ide sa na to. Usadili sme sa už definitívne na vrchnej palube, pohodlne sa opierame a obdivujeme, pozeráme, snažíme sa očami obsiahnuť čo najviac. Amalfi leží v ústi rokliny, hlbšej, ako všetky, čo sme doteraz videli, a so strmšími zrázmi ako sme doteraz videli, preto je tak atraktívne. Amalfské domy s nádychom exotiky sú natlačené na šikmých stenách, a tie, čo sú najvyššie, ako keby ani neboli postavené na zemi, ale vo vzduchu. Nad mestom je prírodná rezervácia. Terasovito vystavané mesto je zaujímavé so všetkým, čo k tomu patrí. Záhrady, kaviarničky a promenáda pri pláži, odvšadiaľ sa vinú schodíky až k moru a prístavisku.

Z prístavu Amalfi premávajú v lete lode do Neapolu, na Capri a do Salerna. Vzhľadom na to, že sa tu plavíme v predsezónnom, viac jarnom ako letnom období, pláž a móla sú ešte polo prázdne, väčší pohyb nastáva iba keď sa blížia dopravné plavidlá. My sme čakali, kým „nevycúva“ predchádzajúca loď, potom sme pomaly prirazili k nástupnému mólu a nabrali pár cestujúcich, prevažne Japoncov a nejakých domácich. Aj keď sme tu dlho nepostáli, „napozerali“ sme si Amalfi aj do „zásoby“.

Naša voľba – plavba loďou pre zážitok z Amalfského pobrežia sa čím ďalej, tým viac potvrdzuje ako dobrý nápad. Plní sa predstava o úžasnom, a najmä „inom“ zážitku ako ten z pevniny. Z lode sa to zdá, že nám „niekto“ pomaly premieta nemý, ale farebný film s unikátnym dojmom na záver. Naše oči sú kamerou a naša myseľ pamäťovým kľúčom.

Pokračovanie:

Amalfi - cesta za farbami I..
Positano - cesta za farbami II..
Capri - cesta za farbami III..